Rond de tentoonstelling ANGRY / Jong en Radicaal worden verschillende activiteiten georganiseerd. Van films tot debat en een Nacht van de Woede. Hieronder vind je het meest up to date overzicht.
 
22 januari – 13 juni 2011
Nederlands Fotomuseum
Dinsdag tot en met vrijdag:
10:00-17:00
Zaterdag en zondag:
11:00-17:00

ANGRY / Jong en Radicaal

Sinds 9/11 is radicalisering een hot topic en wordt radicalisme per definitie bestempeld als negatief. Maar vormde het – geboren uit idealisme – niet vaak ook een drijvende kracht achter maatschappelijke veranderingen? En wie is radicaal en wie bepaalt dat? Neemt het radicalisme in Nederland toe, of is vooral de beeldvorming veranderd? ANGRY kijkt naar radicalisering onder jongeren en zoekt naar antwoorden op deze vragen vanuit drie perspectieven: kunstenaars, de media en jongeren zelf. ANGRY een rijke tentoonstelling over een - in deze tijden van polarisatie - zeer actueel onderwerp dat ons allemaal aangaat.

www.nederlandsfotomuseum.nl 

ARCHIEF



Zaterdag 5 maart 2011
Nederlands Fotomuseum, SKVR Beelfdfabriek, LPII, LantarenVenster
20:00-24:00

Rotterdamse Museumnacht

10 x ANGRY in Fotomuseum, SKVR Beelfdfabriek, LPII en LantarenVenster. Meer informatie volgt.

Zaterdag 2 en zondag 3 april 2011
Nederlands Fotomuseum

Museumweekend

Gratis toegang tot alle tentoonstellingen

14 mei 2011
LP2, Rotterdam
14:00-18:00

Dag van de Woede
GRATIS ENTREE

— EEN EXPLOSIEF PROGRAMMA OVER RADICALISME EN DE WAARDE VAN WOEDE.


Radicalisme is ruim tien jaar na 9/11 nog steeds een hot topic en wordt per definitie bestempeld als negatief. Maar vormt het – geboren uit idealisme – niet vaak ook een drijvende kracht achter maatschappelijke veranderingen? En wie is radicaal en wie bepaalt dat?


De aftrap van de middag wordt gedaan door Thomas van der Dunk.
Radicalen van nu gaan onder leiding van dagvoorzitter Farid Tabarki (van Coolpolitics) met elkaar in debat over de waarde van woede. Wanda Elzenga van het Ministerie van Veiligheid en Justitie, ex-activist en radicaliseringsdeskundige Jean Tillie en student en publicist Izz ad-Din Ruhulessin praten over het spanningsveld tussen de overheid en de radicaal. De Dagen van de Woede in de Arabische wereld en de representatie daarvan wordt onder de loep genomen door Hassnae Bouazza, NRC fotoeditor Nicole Robbers en fotograaf Ad van Denderen. 


Een selectie fotografen uit de tentoonstelling A N G R Y belichten hun rol in de beeldvorming van de radicaal: Sarah Pickering, Eva Frapiccini, Jasper Groen, Eva Leitolf, Julian Röder en Astrid Proll, samenstelster van het boek Pictures on the Run over haar RAF verleden. Tussen de sessies door geven een columnist, een stand-up comedian en een singer-songwriter hun geheel eigen kijk op woede.


LP2, geeft ideeën de ruimte
Wilhelminakade 326, Rotterdam Reserveren: reserveringen@lp2.nl


IN SAMENWERKING MET: KOSMOPOLIS ROTTERDAM, NEDERLANDS FOTOMUSEUM, PARADOX EN PROSPEKTOR.


DE DAG VAN DE WOEDE WORDT MOGELIJK GEMAAKT DANKZIJ FINANCIËLE STEUN VAN STICHTING BEVORDERING VOLKSKRACHT EN DE VAN LEEUWEN VAN LIGNAC STICHTING.



ARCHIEF



Medio april 2011
Nederlands Fotomuseum

Uitreiking prijs
scholenwedstrijd

Uit de inzendingen van scholen die voor 1 april hun resultaten van het lespakket Radicaal in Beeld hebben ingeleverd, wordt het winnende project bekendgemaakt. Dit project krijgt een plek in de tentoonstelling.

5 mei 2011
Paradiso
20:00 - 5:00

Actie Lab: Het Reactivistisch Experiment


Actie Lab in Paradiso, Amsterdam, is de grote afsluiter van het Amsterdams Bevrijdingsfestival. In dit interactieve programma met performances, muziek, werkplaatsen, beeldende kunst en lezingen passeren alle vormen van activisme van 1945 tot nu de revue.


Bezoekers gaan met activisten en kunstenaars uit verschillende disciplines actief op zoek naar nieuwe manieren om hun engagement te ‘reactiveren’.  

ANGRY is aanwezig met een nieuwe montage van de portretten van radicalen, met het werk DEMO (2003) van Englert, Morgen, Piantoni en de game 'Hoe Radicaal Ben Jij?'. 

Kijk voor meer info op www.amsterdamsbevrijdingsfestival.nl en www.actielab.nl


Woensdag 8 juni 2011
LantarenVenster
19:00-21:30

Buongiorno, Notte (2003 IT)
Regie: Marco Bellocchio

Ingeleid door Jean Tillie, hoogleraar Electorale Politiek en deskundige op het gebied van radicaliseringsprocessen (Universiteit van Amsterdam).

De ontvoering van christen-democratische leider en tweevoudige premier Aldo Moro in 1978 staat centraal. Echter tussen de revolutie die de vier ontvoerders, leden van de Rode Brigade, dachten te hebben ontketend en de reacties van de politiek blijkt een groot verschil te bestaan. Buongiorno, Notte slaagt erin zowel een intiem persoonlijk drama te zijn, als een beschrijving van een belangrijke episode uit de recente geschiedenis van Italië.


ARCHIEF



Woensdag 6 april 2011
LantarenVenster
19:00-21:30

Der Baader Meinhof Komplex (2008 Duitsland)
Regie: Uli Edel
Ingeleid door NRC kunstredacteur Joyce Roodnat

Een inkijk in de RAF verantwoordelijk voor bomaanslagen, overvallen, kidnappings en liquidaties in de jaren 1960 – 1970. Regisseur Uli Edel schakelt een groot aantal episoden uit de geschiedenis van de beweging aan elkaar. We zien hoe de hypermoraal van linkse activisten als Ulrike Meinhof en Gudrun Ensslin langzaam maar zeker ontspoort. Alle middelen zijn geoorloofd, omdat alles wordt afgemeten aan het onrecht in de wereld. Inleiding door NRC redacteur kunst, Joyce Roodnat (onder voorbehoud) die eerder schreef over die Bleierne Zeit, de klassieker over de RAF van Margharethe von Trotta uit 1981.

Woensdag 2 maart 2011
LantarenVenster
19:00-21:30

Voorpremière:
WOMEN ARE HEROES (85 min., 2010, Frankrijk)
Regie: JR

WOMEN ARE HEROES neemt de kijker mee naar favelas (Rio de Janeiro) en sloppenwijken (Nairobi), naar Cambodja, Liberia en India. Fotograaf en straatkunstenaar JR interviewt daar vrouwen over hun leefomstandigheden. Hij transformeert de plekken waar zij leven in openbare galeries door gigantische zwart-wit fotos, close-ups van de vrouwen, op muren, daken, bruggen, hellingen en vervoersmiddelen te plakken.
Met een combinatie van time-lapse sequenties, digitale bewerkingen, fors aangezette kleuren en extreme close-ups met een 28mm lens plus de muziek van Massive attack en Patrice en Jean Gabriel Becker creeert JR een symfonie van sloop en opbouw, van lijden en levenskracht.
Fotograaf JR is een kunstenaar die anoniem wenst te blijven. Hij werd desondanks wereldberoemd vanwege zijn levensgrote fotoportretten die hij zonder toestemming op prominente locaties plakte. Hij stimuleerde hiermee op een open wijze een publieke discussie.

LantarenVenster