Voor A N G R Y is een selectie gemaakt van kunstwerken die de radicaal en het radicale verbeelden. Elke kunstenaar belicht een ander aspect zoals bijvoorbeeld de dynamiek in een groep (Mirko Martin), een historische gebeurtenis (Eva Frapiccini), de kwetsbaarheid van een jonge volwassene (Rineke Dijkstra) en de confrontatie van de politiemacht met demonstranten (Sarah Pickering). Dat resulteerde in een selectie van 31 werken van Nederlandse en buitenlandse fotografen en videokunstenaars. Van al deze makers wordt hier (een deel van) het werk getoond. Op de tentoonstelling in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam zijn de werken tot 13 juni 2011 te zien.
Annette Behrens
[1979, DE. Leeft en werkt in NL]
UIT DE SERIE OBSERVATIONS, 2010
Het werk van Behrens ontstaat vanuit haar interesse voor de ‘ander’ en voor de relatie van de samenleving met degenen die als zodanig bestempeld worden. Ze onderzoekt hoe een beeld de weergave van clichés kan overstijgen, en of dit ‘anders-zijn’ iets is dat ...
Nisrine Boukhari
[1980, SY]
THEM-ME, 2008
Als jonge, vrouwelijke kunstenaar in een islamitisch land, moet Boukhari rekening houden met haar verschillende identiteiten als vrouw, als kunstenaar en als burger binnen haar cultuur. Them-Me is een performance-achtig videowerk waarin haar verschillende innerlijke ...
Nisrine Boukhari
[1980, SY]
MONOCONCEPT, 2008
Monoconcept van de Syrische kunstenares Nisrine Boukhari is een vertaling van de strijd die mensen met zichzelf voeren. De audiotrack, opgenomen door de Spaanse zangeres Fatima Miranda, verbeeldt de pulserende inwendige energie die brandt en aandringt op handelen, ...
Mohamed Bourouissa
[1978, ALG. LEEFT EN WERKT IN FR]
UIT DE SERIE PÉRIPHÉRIES, 2005–2008
Bourouissa begon te werken aan Périphéries in het jaar nadat hij aan de École Nationale des Arts Décoratifs afstudeerde. De beelden werden in de banlieues (voorsteden) van Parijs opgenomen, waar de kunstenaar opgroeide. Zijn werk onderzoekt de sociale en economische ...
Daya Cahen
[1969, NL]
NASHI, 2008
Tienduizend jongens en meisjes worden op een heroïsche toekomst voorbereid in het zomerkamp van ‘Nashi’ (‘De Onzen’), de groeiende nationalistische jongerenbeweging die gesteund wordt door Vladimir Poetin, de vroegere president en nu eerste minister van Rusland. Zij ...
Yvon Chabrowski
[1978, DE]
ENTFÜHRUNG / ONTVOERING, 2007
Entführung is een werk dat gebaseerd is op de iconografie van de beelden van slachtoffers die gekidnapped zijn door terroristische groeperingen en die zij naar de media sturen. Hun structuur is vaak gelijk: een vlag, knielende slachtoffers en gemaskerde misdadigers. ...
Ad van Denderen
[1943, NL]
UNTIL PARADISE, 2002–2003
Until Paradise bestaat uit foto’s van posters die op de muren van de Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook worden opgeplakt. Ze herdenken jonge Palestijnse martelaren (vaak daders van zelfmoordaanslagen) onmiddellijk na hun dood. De beeldtaal van de posters ...
Rineke Dijkstra
[1959, NL]
UIT DE SERIE SHANY, 2002–2003
De overgang van de kinderjaren naar volwassenheid is een kwetsbare periode in het leven van eenieder. Wat betekent het voor de vorming van je zelfbeeld wanneer dit ...
Willie Doherty
[1959, IE]
NON-SPECIFIC THREAT, 2004
Willie Doherty groeide op in de stad Derry (Londonderry), toen sectarisch geweld en het verzet van groepen als de Irish Republican Army (IRA – Ierse Republikeins Leger) tegen de opsplitsing van Ierland zorgden voor dagelijkse spanningen. Ook al verwijst zijn werk niet ...
Eva Frapiccini
[1979, IT]
UIT DE SERIE MURI DI PIOMBO (LODEN MUREN), 2003–2006
Op het eerste gezicht lijken de foto’s van de serie Muri di Piombo beelden van verschillende locaties in een stad. Maar uit de titel blijkt dat we kijken naar locaties ...
Johan Grimonprez
[1962, BE]
DIAL H-I-S-T-O-R-Y, 1997
Johan Grimonprez kreeg internationale erkenning voor zijn filmessay Dial H-I-S-T-O-R-Y. Deze 68 minuten durende chronologische aaneenschakeling van mediabeelden over ...
Jasper Groen
[1974, NL]
JEFFREY, 2003–2011
Jeffrey laat het verhaal zien van een Belgische tiener die veranderde van een break-dancer in een Neo-Nazi. Zijn radicale ideeën uitten zich vooral in kleding en tatoeages. Groen ontmoette Jeffrey toen hij nog een break-dancer was. Ondanks deze onverwachte ...
Susan van Hengstum
[1980, NL]
UIT DE SERIE EVIDENTIAL VALUE, 2009
In de serie Evidential Value, onderzoekt Susan van Hengstum de representatie van conflictsituaties en het feit dat elk beeld in feite al een manipulatie is. Onze ...
Runo Lagomarsino & Johan Tirén
[1977, SE], [1973, SE]
OP HET VERKEERDE TIJDSTIP WACHTEN OP DE DEMONSTRATIE / WAITING FOR THE DEMONSTRATION AT THE WRONG TIME, 2003–2007
Twee jonge mannen willen geluidsopnames maken tijdens één van de vele protestacties tegen de EU-top in Ørestad, een buitenwijk van de Deense hoofdstad Kopenhagen die in 2002 het EU-voorzitterschap in handen heeft. Het lijkt erop dat ze, zoals hun hele generatie, te ...
Runo Lagomarsino
[1977, SE]
HISTORIES THAT NOTHING ARE, 2001–2003
Soms kan een molotovcocktail lijken op de Olympische vlam tijdens de eindeloze estafette die resulteert in het ontsteken ervan. In de video Histories That Nothing Are zien we een rennende man die een brandend voorwerp lijkt te gaan weggooien. Het voorwerp verlaat nooit ...
Eva Leitolf
[1966, DE]
UIT DE SERIE GERMAN IMAGES – LOOKING FOR EVIDENCE, 2006–2008
De onschuld van een landschap kan vaak misleidend zijn. Van 2006 tot 2008 documenteerde Leitolf plaatsen in Duitsland waar ‘alledaags’ rassengeweld en nationalistisch geweld plaatsvonden. Ze fotografeerde die plaatsen in een esthetische en toch minimalistische ...
Mirko Martin
[1976, DE]
FLOW, 2007
Martin analyseert de non-verbale communicatie van een groep jonge mannen. Hun gebaren, codes van mannelijke superioriteit en fysieke verschijning worden door Martin geobserveerd. De eigenlijke context van het gedrag van deze jongeren wordt aan de toeschouwers niet ...
Aernout Mik
[1962, NL]
GLUTINOSITY, 2001
In Glutinosity tast de camera langzaam een groep mensen af. Sommigen van hen zijn in blauwgrijze uniformen gekleed, terwijl anderen meer traditionele betogers- of ‘activisten’- kleding dragen: sweaters of jasjes met donkere capuchons en soms een kafiyasjaal. Hun ...
Monica Nouwens
[1964, NL / lives and works in USA and NL]
LOOK AT ME AND TELL ME IF YOU HAVE KNOWN ME BEFORE, 2010 (WORK IN PROGRESS)
Nouwens is gefascineerd door de subculturen in L.A. die buiten de normale economische structuur functioneren. Voor Look at Me, richt Nouwens zich op de alternatieve ...
Corinne Englert (1977, CH) & Isabel Morgen (1978, DE. Leeft en werkt in CH) & Cora Piantoni (1975, DE. Leeft en werkt in DE & CH)
DEMO, 2003
Demo is een studie van de lichaamstaal van protest. Gebaseerd op reportagefoto’s van demonstraties, wordt het fysieke lichaam gescheiden van de expliciete eisen en ...
Sarah Pickering
[1972, UK]
UIT DE SERIE PUBLIC ORDER, 2003–2005
Public Order documenteert een oefenterrein van de Engelse politie. Denton is een model van een gemiddelde Britse stad, met een schematisch stadion, een bar en een ...
Adriaan van der Ploeg
[1984, NL]
LMIRL – LET’S MEET IN REAL LIFE – HEADSHOTS # 1, 2007
De titel LMIRL – Let’s Meet in Real Life speelt met het idee dat deze jongeren elkaar alleen kennen via sociale media en gaming. Ze brengen uren, dagen, zelfs jaren door, ondergedompeld in spelletjes als World of Warcraft of Counterstrike. Hun avatars variëren van ...
Astrid Proll
[1947, DE]
UIT DE SERIE PARIS, 1969
Astrid Proll was lid van de Rote Armee Fraktion. Eind jaren ’60 was ze betrokken bij een bankoverval en de bevrijding van Andreas Baader. Vanuit de gevangenis kwam ze in een sanatorium waarvandaan zij naar London vluchtte. In 1979 keerde zij terug naar Duitsland en gaf ...
Julian Röder
[1981, DE]
UIT DE SERIES THE SUMMITS & LOVE AND DESTRUCTION, 2002–2003
In 2001 bevond Julian Röder zich tussen de demonstranten in Genua. Omdat hij daar in eigen opdracht werkte, hoefde hij geen rekening te houden met deadlines of eisen van ...
Allan Sekula
[1951, USA]
WAITING FOR TEAR GAS [WHITE GLOBE TO BLACK], 1999–2000
PORTRAIT OF KAELA ECONOMOU, BEATEN BY THE SEATTLE POLICE, 2 DECEMBER 1999 UIT DE SERIE TITANIC’S WAKE, 1998–2000

Allan Sekula is een bekende politiek-georiënteerde kunstenaar en theoreticus uit de Verenigde Staten. Zijn documentaire beelden geven gestalte aan zijn sociaal-politieke engagement. Waiting for Tear Gas [White Globe to Black] is niet alleen een verslag van de ...
Jules Spinatsch
[1964, CH]
UIT DE SERIE TEMPORARY DISCOMFORT, CHAPTER V, REVOLUTION MARKETING, EVIAN / GENEVA, 2003
Tijdens de G8-top in de steden Evian en Genève hadden de meeste bedrijven, winkelcentra en banken hun ramen, etalages en toegangsdeuren uit voorzorg dichtgetimmerd omdat er geweld van demonstranten werd verwacht. In deze gepolitiseerde context blijken logo’s een andere ...
Jonas Staal
[1981, NL]

Kunstenaar Jonas Staal heeft besloten om zijn bijdrage aan de tentoonstelling ANGRY / Jong en Radicaal terug te trekken. De brief waarin hij dit besluit toelicht is op zijn verzoek in de tentoonstelling opgehangen. ...
Joel Sternfeld
[1944, USA]
UIT DE SERIE SWEET EARTH: EXPERIMENTAL UTOPIAS IN AMERICA, 1982–2005
Ontevredenheid met de huidige politieke en/of sociale situatie kan verschillende reacties oproepen. In Sweet Earth, documenteerde Sternfeld voorbeelden van huidige en ...
Ari Versluis (1961, NL) & Ellie Uyttenbroek (1965, NL)
UIT DE SERIE EXACTITUDES, 1994–2010
De fotografen Ari Versluis en Ellie Uyttenbroek werken sinds oktober 1994 samen aan het systematisch documenteren van identiteiten. Hoewel ze sinds 1998 ook in verschillende buitenlandse steden gewerkt hebben blijft het heterogene, multiculturele straatdecor van ...
Yumosh
(1990, TR)

Het werk van Yumosh is geïnspireerd op de Slag van Karbala die in? 684 na Christus in het huidige Irak plaatsvond. Jaarlijks wordt deze veldslag door Shi’iten herdacht (Ashura). De dood van de? ongewapende vaandeldrager (die met de handen gesymboliseerd wordt) en de ...
Tobias Zielony
[1973, DE]
NEON, 2006, UIT DE SERIE CLUJ NAPOCA
Zielony fotografeert jongeren die zich in de openbare ruimte ophouden. Rondhangende tieners zijn te vinden aan de randen van buitenwijken, bij benzinestations en op parkeerterreinen. Door gewoon daar te zijn, eisen zij deze ruimtes voor zichzelf op. Het is een bijna ...